ENERGI TIL AT BRYDE GRÆNSER
ny identitet og packaging til relancering af cult energy
Traditionelt har marked for energidrikke været meget endimensionelt og fastlåst af tunge konventioner, dårlig smag, drengerøvs symbolik og occasions. Lige under overfladen har forandringen ligget og ulmet og nu ses tydelige tegn på en kategori revolution. Med relanceringen af et helt nyt Cult, melder Royal Unibrew sig ind i kampen i forreste række.
Et dødt brand er bedre end et sygt brand
Cult kommer fra 90’erne. Cult piger og provinsdiskoteker var startskuddet. Vores research viste at ingen af tidens unge forbandt Cult med noget. Cult var blevet et lavprisprodukt, der konkurrerede med private labels. I en kategori der oplever tocifret vækst, ønskede Royal Unibrew at reaktivere Cult så der ikke herskede nogen tvivl om ambitionerne. I forvejen har R.U. Danmarks største energi mærke Booster. Så opgaven var også at positionere Cult så vi kannibaliserer mindst muligt.
Løsningen blev en brandstrategi der kunne forny sig selv ud fra en meget stramt defineret kerne. Den kreative strategi blev at gå hele vejen i brug af fantasi og kreativ ekspressivt udtryk, ikke bare i design, men også i smage, navne og i et variant tempo, der matcher hvad man ser indenfor Craft Beer. En strategi, som betyder at vi aldrig igen skal opleve et træt og ikke forstået Cult brand.
create in unity with love and thirst
Der er ikke mange ord i Cults kreative eksekvering, men dem der er indikerer retningen for den adfærd, der fremadrettet kommer til at kendetegne de aktiviteter Cult vil søsætte.
De fire ord kan oversættes til: ’At skabe og forandre i inkluderende fællesskab, der bygger på kærlighed og handlekraft, i en verden der har brug for det.’ Navnet CULT betragter vi som en strategisk definition af den følelse vi gerne vil skabe i målgruppen. En ung energisk bevægelse mod at tage ansvar og forandre egen situation. Hvis det lyder som et markant purpose for brandets adfærd, så er det ikke helt forkert.
Being a part of cult
En stram kerne som udgangspunkt for fri leg. Det nye Cult logo har afsæt i en grundform fra et våbenskjold, et symbol, der historisk fungerede som identifikation af et land, et universitet, en organisation eller en familie legacy. Skjoldenes udsmykning blev brugt på netop skjolde, hjelme, flag, bannere, rustninger og brystlommer. Symboler, farver og komposition tjente det formål at identificere venner, fjender og fællesskab.
Ordbilledet Cult er tegnet i simple solide horisontale og vertikale strøg. Kompositionen er så enkel og genkendelig at den fungerer som kanvas. Fast placering på produkterne. Men det nye Cult logo er altid under forandring.
Den nye Cult Display skrift er tegnet med afsæt i samme filosofi som logoet. De simple grundformer gør den både effektiv og genkendelig. Skrifterne egner sig særlig godt til små korte budskabet og inviterer til leg og kreativitet med ordene.
creation and unity
Også dåserne skifter udseende. Et meget simpelt grid til placering af logo, variantnavn, ingredienser, stregkoder osv. giver mulighed for, aktivt at gøre brug af dåserne som medie og kanvas. Cult inviterer hele tiden nye unge kunstnere indenfor, for at give deres bud på hvordan en kommende Cult dåse kunne se ud - ud fra sætningen:
Create in Unity With Love and Thirst.
Cult vil derfor aldrig stå stille - det eneste konstante i det grafiske udtryk udover skjoldet er… forandring.
IDE, STRATEGI & KONCEPT
Poul Mikkelsen & Laust Pedersson // Christian Valeur
DESIGN & VISUEL IDENTITET
Poul Mikkelsen, Allan Daastrup & Laust Pedersson
TYPOGRAFI // ILLUSTRATION
Old Tool Types v. Allan Daastrup // Marcos Navarro
KONTAKT
+45 40 40 00 97
poul@revue.dk
ADRESSE
Revue
Silkegade 11, 3. sal
DK-1113 Kbh. K.