FYRTÅRNET I DANSK SPECIALØL MODerniseres
RELANCERING AF JACOBSEN
Efter den lancering vi (Poul/Simon/Claus) lavede i DDB regi i 2006 af Jacobsen er der sket en kæmpe udvikling i markedet for specialøl. Antallet af aktører og bryg på hylderne er eksplosivt vokset og både bryg, brand og design spiller en større og større rolle. Design indenfor “craft-beer” har siden introduktionen i 2006 af Jacobsen, udviklet sig stærkt ekspressivt, så man følte at Jacobsen trængte til at tilkæmpe sig større synlighed i detail.
Relanceringen begyndte i 2017 med en erkendelse af at Jacobsen var blevet overhalet indenom af de mange, nye øl fra danske og udenlandske bryggerier. Den nye konkurrence havde givet Jacobsen et støvet og tungt image. Der var brug for at se og tænke brandet på ny.
NYT LOGO, NYE SKRIFTER og opdateret ikonografi
Med afsæt i det oprindelige Jacobsen logo og historien omkring Carlsberg er der tegnet et nyt og mere robust og selvsikkert logo. Den nye logo balancerer modernitet og historie i et mere enkelt og tydeligere formsprog. Det opdaterede Jacobsen logo er således tegnet i et moderne snit med respekt for den historiske arv, så grundstemningen fra det oprindelige logo er bevaret.
Sammen med det nye logo er der tegnet seks skrifter med udgangspunkt i grundformen i det nye Jacobsen navnetræk. Designmæssigt er skrifterne solide, selvsikre og funktionelle og kombinere robusthed med finesse. Æstetisk læner typografierne sig op ad det grafiske sprog, som arkitekt, designer og grafikeren Thorvald Bindesbøll med det ikoniske Carlsberg logo var ophavsmand til. Ligesom der er tydelige referencer til det skriftsprog der omgiver ølbrygning generelt.
IDE, STRATEGI & KONCEPT
Laust Pedersson [@montdor] & Paul Hertz // Frederic Viking
DESIGN & VISUEL IDENTITET
Laust Pedersson [@montdor] & Louise Lahn
TYPOGRAFI // ILLUSTRATION
Old Tool Types v. Allan Daastrup // Marcos Navarro
TEKSTER
Paul Hertz
KONTAKT
+45 40 40 00 97
poul@revue.dk
ADRESSE
Revue
Silkegade 11, 3. sal
DK-1113 Kbh. K.